Verplichte registratie indien geen thuiswerk

Verplichte registratie indien geen thuiswerk

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
De RSZ heeft de opdracht gekregen om een eenvoudige registratietool uit te werken die verplicht gebruikt wordt door werkgevers, met het oog op een versterkte controle op telewerk.

Hieronder proberen we alvast een antwoord te geven op jullie meest gestelde vragen.

Waar vind ik de registratietool terug?
De registratietool zal beschikbaar zijn via de website van de RSZ.  De RSZ zal hierbij de nodige begeleidende instructies en een informatiepagina voorzien.  Als werkgever kan je je aanmelden op de tool via de portaalsite van de RSZ, of met je ondernemingsnummer aangevuld met persoonlijke gegevens. 

Vanaf wanneer moet je registreren?
Je moet ten laatste op 6 april registreren voor de situatie vanaf 1 april.

Is deze registratie ook verplicht voor werkgevers in de essentiële sectoren?
Alle werkgevers in de private en publieke sector zullen moeten registreren, ook in de essentiële sectoren.

Wat moet geregistreerd worden?
Er moeten twee cijfers geregistreerd worden:
1) Het totale aantal medewerkers in de onderneming.  Het betreft enkel werknemers waarvoor je als werkgever een DIMONA-aangifte doet of al gedaan hebt.
2) Het totale aantal medewerkers in mijn onderneming met een “niet-telewerkbare” functie.  Dit moet beperkt geïnterpreteerd worden tot die werknemers die niet of nooit kunnen telewerken, ook niet gedeeltelijk of occasioneel. De registratie beperkt zich tot deze twee cijfers. Er moeten dus geen nominatieve lijsten van werknemers geüpload worden en er zijn geen persoons- of functiegegevens vereist.

Wat is een niet-telewerkbare functie?
Dat wordt door de werkgever bepaald in overleg met de preventiedienst of, bij gebrek daaraan, met de vakbondsafvaardiging of, bij gebrek daaraan, in overleg met de werknemers. 

Wie moet registreren als mijn kantoor meerdere vestigingen heeft?
Als je kantoor meerdere vestigingen heeft, kan je als werkgever per vestiging de twee cijfers registreren. Je zal ook meerdere gemachtigde personen toegang kunnen geven tot de tool om de aantallen per vestiging te registreren.

Hoe vaak moet ik dit formulier invullen?
Je registratie is 1 maand geldig, en als er niets wijzigt, moet er de volgende maand niets gedaan worden en is een update van de gevraagde 2 cijfers niet nodig.  De geldige registratie is de laatst ingediende.  Er wordt momenteel nog onderzocht of werkgevers een maandelijkse registratieherinnering kunnen krijgen, bijvoorbeeld via de e-box. 

Indien je nog vragen hebt, aarzel dan zeker niet om ons te contacteren.
Uw AVEB-team

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Boekhouding en Financieel Advies

op jouw maat!

© 2021 Aveb Accountants - Alle rechten voorbehouden