Vanaf 1 juli is elke onderneming in België verplicht om minstens één vorm van elektronisch betalen aan te bieden.

Vanaf 1 juli is elke onderneming in België verplicht om minstens één vorm van elektronisch betalen aan te bieden.

Vanaf 1 juli is elke onderneming in België verplicht om minstens één vorm van elektronisch betalen aan te bieden.

Verplichting voor elke onderneming

Uiteraard zijn cashbetalingen onder 3000 euro vanaf 1 juli niet verboden. Wel is het zo dat elektronisch betalen vanaf dan een optie moet zijn. Dat geldt trouwens voor elke ondernemingsvorm: handelszaken, vrije beroepers en verenigingen (bibliotheken, zwembaden, culturele centra, …). De nieuwe verplichting geldt niet voor verenigingen die eenmalige of occasionele activiteiten organiseren.

Vrije keuze elektronische betaalvorm

De handelaar, vrije beroeper of vereniging kiest hierbij zelf welke vorm van elektronisch betalen hij aanbiedt. Zo hoort een betalingsapp, zoals Payconiq, bijvoorbeeld ook tot de opties. Op die manier is geen enkele onderneming verplicht om een betaalterminal aan te schaffen.

Fraude aanpakken

De uitbreiding van het elektronisch betalen maakt deel uit van het actieplan tegen fraude en is intussen ook opgenomen in de programmawet. Door een verminderd gebruik van cash wil ze bepaalde sectoren minder fraudegevoelig maken. Voor de fiscale ondersteuning van de kleinhandel (o.a. een kostenaftrek van 120 % voor de huur en de transactiekosten van een terminal) gaven ze geen groen licht. Zoals eerder aangehaald, kunnen handelaars ook kiezen voor een alternatief zoals een betalingsapp of een QR-code.

Voordelen van elektronisch betalen

Elektronisch betalen zit al een tijd in de lift. Sinds augustus 2021 betalen we zelfs vaker contactloos dan op de traditionele manieren met betaalkaart of cash. Uiteraard heeft dit alles te maken met het gebruiksgemak, en er zijn nog voordelen:

  • Elektronisch betalen is gemakkelijk én snel. Zodra het bedrag is ingetikt, hoeft de klant of bezoeker enkel nog zijn kaart in de terminal te stoppen en de pincode in te geven.
  • Bij contactloze oplossingen gaat het er zelfs nog eenvoudiger aan toe en volstaat een scan met de kaart, gsm of smartwatch.
  • Omwille van hygiënische redenen is contactloos betalen ook een aanrader (denk aan de coronamaatregelen). Het is immers niet nodig een scherm of toetsen aan te raken.
  • Elektronisch betalen is verder ook veilig, omdat klanten en bezoekers onderweg geen cash geld in grote bedragen meedragen.
  • Het risico op fouten is kleiner: zo helpen betaalterminals gaten in de (winkel)kassa te vermijden.
  • Ten slotte vergemakkelijkt de boekhouding voor handelaars, vrije beroepers en verenigingen (en bespaart het hun een rit naar de bank), want alle elektronische betalingen worden automatisch op de rekening bijgeschreven.

Indien je nog vragen hebt, aarzel dan zeker niet om ons te contacteren.

Je AVEB-team

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Boekhouding en Financieel Advies

op jouw maat!

© 2022 Aveb Accountants - Alle rechten voorbehouden